Is er een erfelijke ziekte in je familie?

Komt er een ziekte voor in jouw familie? Of in de familie van je partner? Ga dan naar je huisarts of verloskundige vóórdat je zwanger wordt. In onze praktijk kun je dan een gesprek aanvragen met Alineke Klont. Zij kan met jullie de risico’s bespreken in jullie specifieke situatie.

Waarom?

Sommige ziektes zijn erfelijk. Een erfelijke ziekte in de familie kun je doorgeven aan je kind. Soms kun je al vóór de zwangerschap onderzoek laten doen. Bijvoorbeeld een dragerschapstest. Je hebt dan nog tijd om keuzes te maken.

Wanneer heb je meer kans op een erfelijke ziekte?

Je kind heeft meer kans op een erfelijke ziekte:

• Als in jouw familie een erfelijke ziekte is. Of in de familie van je partner. Zijn er in je familie mensen die vroeg zijn overleden? Of heeft een familielid of heb jij meerdere miskramen gehad of een doodgeboren kind? Dat kan er een erfelijke ziekte in je familie zitten.
  • Als jij en je partner (verre) familie van elkaar zijn, bijvoorbeeld (achter)neef en (achter)nicht;
  • Als jouw ouders of voorouders of die van je partner uit een gebied komen waar een bepaalde erfelijke ziekte vaker voorkomt. Bijvoorbeeld sikkelcelziekte en thalassemie komen vaker voor bij mensen uit Afrika, landen rond de Middellandse Zee, het Midden-Oosten, Azië, Suriname, de Antillen en het Caribische gebied. CF (taaislijmziekte) komt juist weer vaker voor in West-Europa.

Vraag advies

Denk je dat er misschien een erfelijke ziekte in je familie zit? Of twijfel je daarover? Praat er dan over met je dokter of verloskundige. Hij of zij kan je zo nodig verwijzen.

Weet je al dat je een erfelijke ziekte door kunt geven? Kijk dan op de site: www.erfelijkheid.nl. Of vul de keuzewijzer in: www.keuzehulp-kinderwens-erfelijkeziekte.nl