Spoed? Bel 0318 724 901

Medicijnen

Wat is de invloed van medicijngebruik op de vruchtbaarheid?

Sommige medicijnen hebben invloed op de kwaliteit van de zaadcellen, zoals medicijnen die worden gebruikt bij de behandeling van kanker, bepaalde darmziekten en sommige huidziekten. In de periode dat de man deze medicijnen gebruikt, wordt zwangerschap afgeraden.

Soms kunnen medicijnen ook in de periode na het stoppen nog zorgen voor een verminderde vruchtbaarheid of zelfs aangeboren afwijkingen. Raadpleeg dus altijd de bijsluiter van je medicijnen.

Wat is de invloed van medicijngebruik op de zwangerschap?

Tijdens de zwangerschap krijgt je baby via de moederkoek en de navelstreng de voedings- en bouwstoffen die hij nodig heeft. Ook de medicijnen die je gebruikt komen in de meeste gevallen op deze manier bij je baby. Uitzonderingen hierop zijn insuline en heparine.

Medicijnen op recept

Sommige medicijnen of geneesmiddelen zonder recept zijn schadelijk voor de baby. Vertel daarom altijd aan ons welke medicijnen je gebruikt.

Medicijnen zonder recept

Pijnstillers, middelen tegen diarree, verstopping, wratten of rusteloosheid, die je bij de drogist of supermarkt kunt krijgen, zijn ook medicijnen. Zij kunnen soms schade veroorzaken bij je ongeboren kind. Het predicaat ‘natuurlijk’ is niet hetzelfde als ‘veilig’! Ook medicinale kruiden, zoals ginseng, kunnen schadelijk zijn.
Gebruik deze middelen daarom altijd alleen in overleg met ons of je huisarts. Dit geldt ook voor homeopathische middelen, want lang niet alle homeopathische medicijnen of kruiden zijn veilig tijdens de zwangerschap.
Zelfs met het gebruik van vitaminepreparaten is het verstandig om op te passen. In gewone vitaminepreparaten zit soms te veel vitamine A. Tijdens de zwangerschap kan dit zorgen voor hersenafwijkingen bij je kindje.

Ook is het van belang om te weten hoeveel en hoe vaak je medicatie gebruikt. Verder kan het verschil maken in welke periode van de zwangerschap het medicijn moet worden genomen/ is genomen.

Ga je (tijdelijk) medicatie gebruiken, vertel het altijd ons. Van sommige middelen moet de dosering aangepast worden in de zwangerschap of kan medicatie invloed hebben op andere middelen die je bijvoorbeeld bij je bevalling toegediend kunt krijgen.